Naar jaarlijkse
traditie gaat op 16 mei de Week van de Opvoeding van start. Een week waarin we
opvoeders in de kijker willen zetten en een luid applaus geven. Dit jaar is het
centrale thema
'In verbinding'.
In de eerste plaats denken we hierbij aan verbinding tussen ouder en kind, maar ook aan gezinnen onderling, gezinnen in verbinding met de buurt, kinderopvang, school, organisaties …
De komende week willen we een lange vlaggenlijn maken om zo alle kleine en grote successen in de opvoeding te vieren. Wij zijn heel benieuwd wie ons kan verrassen met de langste en/of creatiefste vlaggenlijn!
Wil je graag inspiratie voor je vlaggenlijn? Je kan hieronder de vlaggenlijn van de Week van de Opvoeding downloaden.
VERBINDINGSBINGO
In verbinding gaan kan op talloze manieren. Met het verlengde weekend voor de deur kan je ongetwijfeld heel wat verbinding aangaan. Met onze bingo bezorgen we graag wat inspiratie hiervoor.
Heb je alle opdrachtjes van de bingo gedaan en heb je nog geen frisbee of ballon kregen van ons? Dan kan je in sommige gemeenten een kleine attentie afhalen (t.e.m. 31 mei, zolang de voorraad strekt)
Ham:
Heusden-Zolder: tijdens het onthaal in Huis van het Kind Kameleon
Houthalen-Helchteren: meer info vind je hier
Leopoldsburg: onthaalbalie gemeentehuis
Lummen: UIT-balie
Onverdeelde aandacht
Absoluut, echte, onverdeelde aandacht is van cruciaal belang voor het opbouwen van een sterke band tussen ouders en kinderen. Hier zijn enkele redenen waarom dit zo belangrijk is:
- Bevestiging: Wanneer ouders hun onverdeelde aandacht aan hun kinderen geven, voelen de kinderen zich gezien, gehoord en gewaardeerd. Dit draagt bij aan hun gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen.
- Vertrouwen opbouwen: Door onverdeelde aandacht te geven, bouwen ouders een gevoel van vertrouwen op met hun kinderen. Dit versterkt de band en moedigt open communicatie aan.
- Emotionele verbinding: Onverdeelde aandacht stelt ouders in staat om emotionele connectie met hun kinderen op te bouwen. Het stelt kinderen ook in staat om hun emoties te uiten en te delen, wetende dat ze worden begrepen en ondersteund.
- Leerervaringen: Tijdens momenten van onverdeelde aandacht kunnen ouders belangrijke leermomenten creëren. Dit kan variëren van het leren van nieuwe vaardigheden tot het bespreken van complexe emoties of situaties.
- Versterking van de ouder-kind relatie: Door regelmatig tijd door te brengen met onverdeelde aandacht, versterken ouders de band met hun kinderen. Dit kan helpen om uitdagingen in de toekomst beter aan te gaan en de algemene gezinsdynamiek te verbeteren.
Om echte, onverdeelde aandacht te geven aan je kinderen, is het belangrijk om afleidingen te minimaliseren, zoals mobiele telefoons of andere elektronische apparaten, en actief te luisteren en te reageren op wat je kind te zeggen heeft. Kies bewust momenten uit om samen quality time door te brengen, zelfs als het maar kort is. De impact op de ouder-kind relatie kan enorm zijn.
Een optimale ouderverbinding op school
Een optimale ouderverbinding op school heeft veel voordelen voor leerkracht, ouder en kind. Terwijl ouderbetrokkenheid vaak focust op de actieve deelname van ouders in schoolactiviteiten en het leerproces, gaat ouderverbinding een stap verder. Het benadrukt een gelijkwaardig en wederzijds partnerschap tussen ouders en leerkrachten, gericht op het algehele welzijn van het kind én de professional.
Maar hoe kun je dan concreet voor die ultieme ouderverbinding gaan als leerkracht? De relatie met ouders is de basis om samen te kunnen werken. Als je tijdens de start van het schooljaar investeert in de het welbevinden van elkaar en van de leerling, ontstaat er een positieve manier van samenwerken. De ouder, het kind én de leerkracht moeten zich gezien en gehoord voelen. De mooiste start van het jaar is daarom om te beginnen met een 'welbevindengesprek'.
Tijdens dit gesprek kunt u gebruik maken van onderstaande vragen die zorgen voor een positieve verbinding tussen ouders en leerkracht. De beantwoording van deze vragen biedt de mogelijkheid om in verbinding te komen met de ouders, elkaar beter te begrijpen en de onderlinge communicatie te verbeteren. Wanneer leerkrachten en ouders goed met elkaar in contact staan, heeft dit positieve effecten op het welbevinden van het kind.
Verbindende vragen oudergesprek
- Wat heeft uw kind nodig om zich gelukkig en veilig te voelen in de klas?
- Wat heeft u als ouder nodig om een gelukkige ouder te zijn van een kind op deze school?
- Wat mij gelukkig maakt als leerkracht is... En daarbij kunnen jullie mij ondersteunen met... Wat is voor u en mij belangrijk in de communicatie?
https://www.onderwijsvanmorgen.nl/een-optimale-ouderverbinding-op-school/
'It takes a village to raise a child' is een heel bekende
wijsheid over het opvoeden van kinderen.
In veel culturen is de opvoeding van het kind niet alleen de
verantwoordelijkheid van de ouders, maar van iedereen in de familie of de
gemeenschap. In onze individualistische samenleving is dit echter vaak niet het
geval. Vaak sta je er als ouders al snel alleen voor. Dat kan bij tijd en
wijlen erg zwaar zijn: kinderen opvoeden is geen makkelijke opgave. Maar
opvoeden doe je niet alleen en het is absoluut geen schande om om hulp te
vragen. Het is juist heel natuurlijk.Er zijn genoeg situaties te
bedenken waarbij je als ouder wel eens met de handen in het haar zit. Hoe fijn
zou het zijn om hulp te krijgen van iemand die hier ervaring mee heeft? Of om
te kunnen sparren met een andere ouder? Of een oppas te hebben voor als je
nodig even de deur uit moet? Hulp vragen aan de omgeving maakt je niet zwak:
het zorgt juist voor meer lucht, ruimte, perspectief en plezier in de
opvoeding!
Wees dus niet bang om hulp te vragen aan jouw ouders, een vriend of vriendin, een buurvrouw of andere familieleden bij de opvoeding. Twee weten meer dan één en de ervaring van iemand anders is ontzettend waardevol.
https://www.ouders.nl/baby/opvoeding-en-gedrag/opvoeden-doe-je-niet-alleen-waarom-hulp-vragen-zo-belangrijk-is
In verbinding gaan met je kind
Het opbouwen van een sterke verbinding met je kind is van onschatbare waarde voor hun emotionele welzijn en ontwikkeling. Hier zijn enkele oefeningen die kunnen helpen bij het versterken van die verbinding:
- Kwaliteitstijd doorbrengen: Neem regelmatig tijd om onverdeelde aandacht aan je kind te besteden. Dit kan betekenen dat je samen speelt, een boek leest, naar hun verhalen luistert, of gewoon samen knuffelt. Laat ze zien dat ze belangrijk zijn voor jou en dat je om hen geeft. Dit moet niet lang zijn.
- Luister zonder oordeel: Neem de tijd om echt te luisteren naar wat je kind te zeggen heeft, zonder onderbrekingen of oordelen. Laat hen weten dat hun gevoelens en gedachten worden gehoord en gerespecteerd, zelfs als je het er niet mee eens bent.
- Samen creatief bezig zijn: Doe samen activiteiten waarbij jullie creatief bezig zijn, zoals tekenen, schilderen, knutselen of samen muziek maken. Dit kan helpen om op een speelse manier een sterke band te creëren.
- Open communicatie: Moedig je kind aan om openlijk met jou te praten over hun gevoelens, zorgen en ervaringen. Creëer een veilige en ondersteunende omgeving waarin ze zich vrij voelen om zichzelf te uiten zonder angst voor afwijzing.
- Ga samen de natuur in: Maak samen wandelingen in de natuur, ga naar het park, of spendeer tijd in de tuin. De natuur biedt talloze mogelijkheden voor het delen van ervaringen, het ontdekken van nieuwe dingen en het stimuleren van gesprekken.
- Gezamenlijke routines instellen: Werk samen aan het opzetten van routines en rituelen die jullie verbinden, zoals gezamenlijke maaltijden, bedtijdverhalen, of een wekelijkse filmavond. Dit kan een gevoel van stabiliteit en verbondenheid creëren binnen het gezin.
Verbindingsgedachten
Verbindingsgedachten zijn gedachten die helpen om de band tussen mensen te versterken. Door deze verbindingsgedachten te koesteren en in de praktijk te brengen, kunnen we diepere en waardevollere relaties opbouwen met de mensen om ons heen. Hier zijn enkele verbindingsgedachten die kunnen bijdragen aan het opbouwen van een nog sterkere relatie met je kind.
Bron: Reminders voor verbindend ouderschap – Kimberley Roerdink